Publications
Dias, D. et Keith, E. (2025). Engaging and connecting with students' beings through a culture of heartwork, care, and listening. Journal of Authentic Leadership in Education, 8(2), 1–15. https://17050737-c73a-4c2b-8ebb-902f00c38602.filesusr.com/ugd/84e9ca_c2044b55c1004a838b0678c997f529a1.pdf This link will open in a new window
Dias, D. et Chisholm, C. (2024). Élargir l'espace francophone : les centres scolaires communautaires comme modèles de vitalité linguistique. Éducation et francophonie, 52(2), 1–25. https://acelf.ca/wp-content/uploads/2024/12/RevueEF_52-2_05-Dias-et-Chisholm-Final-1.pdf This link will open in a new window
Dias, D. (2024). Les Franco-FUN! : l'apport d'un club social au développement identitaire d'étudiant·e·s en formation initiale à l'enseignement. Le Journal de l’immersion, 46(3), 26–33. Association canadienne des professionnels en immersion. https://membre.acpi.ca/wp-content/uploads/2024/11/VOL46_no3_web_f.pdf This link will open in a new window
Dias, D. (2024, 25 mars). Trousse d’éveil pour une pédagogie sensible et adaptée à la culture. Bibliothèque libre eCampusOntario. https://ecampusontario.pressbooks.pub/troussepsac/ This link will open in a new window
Dias, D. (2024, 25 mars). Le bon français, c’est quoi ça? Bibliothèque libre eCampusOntario. https://openlibrary.ecampusontario.ca/item-details/?id=f4aa5b75-597e-487d-94b1-6781eb507a89#/ This link will open in a new window
Eizadirad, A., Ahmed, A., Fowler, L., Dias, D., Clark, H., D’Aoust, M., & Bahrami, S. (2024, 27 février). Ceasefire, but don’t cease your activism. School Magazine: Education Action Toronto. https://educationactiontoronto.com/articles/ceasefire-but-dont-cease-your-activism/ This link will open in a new window
Dias, D. (2024, 22 janvier). L’immersion authentique grâce à l’apprentissage par le service. Bibliothèque libre eCampusOntario. https://ecampusontario.pressbooks.pub/immersionauthentique/ This link will open in a new window
Dias, D. et Nasrallah, R. (2024, 15 janvier). À portée de main : répertoire d’outils technologiques pour l’évaluation alternative. Bibliothèque libre eCampusOntario. https://ecampusontario.pressbooks.pub/repertoire/ This link will open in a new window
Dias, D. (2023a). Comme des sables mouvants : réflexion sur l’apport de la sollicitude dans la relation pédagogique. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies/La revue de l'association canadienne pour l'étude de curriculum, 20(2-3), 53–67. https://doi.org/10.25071/1916-4467.40781 This link will open in a new window
Dias, D. (2023b). By way of the heart: Cultivating empathy through narrative imagination. LEARNing Landscapes Journal, 16(1), 113-129. https://www.learninglandscapes.ca/index.php/learnland/article/view/1093 This link will open in a new window
Dias, D. et Hatt, B. E. (2023). Mapping the landscape of an ICE community of learnership. Pedagogies: An International Journal, 1–18. https://doi.org/10.1080/1554480X.2023.2230954 This link will open in a new window
Dias, D. et Nasrallah, R. (2023, 11 décembre). Le service à la clientèle : communiquer efficacement dans cet espace bilingue. Bibliothèque libre eCampusOntario. https://ecampusontario.pressbooks.pub/communiquerefficacement/ This link will open in a new window
Dias, D. et Nasrallah, R. (2023, 9 novembre). Sortons des sentiers battus : repère de méthodes alternatives d'évaluation. Bibliothèque libre eCampusOntario. https://ecampusontario.pressbooks.pub/sortonsdessentiers/ This link will open in a new window
Lefebvre, A., Dias, D. et Ceccolini, K. (2023, 21 août). L'identité linguistique et culturelle liée à la francophonie. Bibliothèque libre eCampusOntario. https://ecampusontario.pressbooks.pub/viequotidienne/ This link will open in a new window
Dias, D. (2022a). Multicultural literature as a gateway to wonder, imagination, and creative freedom in learning and teaching: A hopeful pedagogy. Dans B. E. Hatt (Dir.), Crushing ICE: Short on theory, long on practical approaches to Imagination Creativity Education. FriesenPress Publishing.
Dias, D. (2022b). Thinker, learner, and practitioner: Using an insider’s lens to explore critical, cultural, and global consciousness through multicultural literature. Language & Literacy, 24(1), 41–59. https://doi.org/10.20360/langandlit29623 This link will open in a new window
Dias, D. (2021). « Les vraies couleurs du monde »: Adolescent learners’ worldviews explored through multicultural literature [Thèse de doctorat, Nipissing University]. University of Toronto’s TSpace repository. https://hdl.handle.net/1807/105858 This link will open in a new window
Dias, D., Laroche, C., Quesnel, S. et Valois, M. (2016). La grammaire nouvelle : approches pédagogiques pour bien accompagner l’élève dans son apprentissage du français. Centre franco-ontarien de ressources pédagogiques.